HET LEED DAT BLACK FRIDAY HEET

Iedereen heeft er wel een mening over: Black Friday. Sommige mensen vinden het de grootste onzin, anderen één groot feest. Ook onder ondernemers zijn de meningen sterk verdeeld en ik snap allebei de kampen wel: Black Friday is heel leuk, maar je levert winst in. In deze blog leg ik je uit waarom ik meedoe met Black Friday, want onder de "kleine ondernemers" lijkt het soms bijna taboe te worden om te zeggen dat je wél meedoet. En ik doe het gewoon, met veel plezier ook nog!

Je merkt dat er steeds meer discussie ontstaat, met steeds minder begrip voor het andere kamp. Zoals eigenlijk met elke discussie tegenwoordig ;)

Ik leg je uit hoe ik erover denk en waarom ik wel meedoe!

Wanneer je korting geeft, lever je marge in. Dat staat vast. Hoef je echt geen rekenwonder voor te zijn ;) Zeker wanneer je handgemaakte producten verkoopt, die erg arbeidsintensief zijn en waar niet veel marge op zit, is dit natuurlijk niet te doen. Betekent dit dat wanneer een ondernemer wél mee doet, ze automatisch meteen veel te duur zijn zónder de korting? Mijn antwoord: nee. Ik zie het niet zo zwart wit.

Black Friday heeft in mijn ogen voor- en nadelen. Zelf hou ik als klant ook wel van korting. Ja sorry, daar ben ik redelijk gevoelig voor. Een actiedag omdat het "moet" is misschien minder leuk. En van tegenstanders krijg je meteen naar je oren gesmeten dat je je normale prijzen véél te hoog hebt, anders zou je niet aan zo'n kortingsdag mee kunnen doen. Laat ik over één ding heel duidelijk zijn: ik ben absoluut niks te duur. Dit zal je ook zien wanneer je dezelfde producten bij andere webshops gaat zoeken. Ik houd een normale prijs aan en pak het ook nog voor je in. En ja, ik doe mee aan een actiedag als Black Friday en gooi er soms zelf nog een spontane actiedag in, zoals laatst met mijn verjaardag. Waarom dan? 

Black Friday is een fenomeen overgewaaid uit de VS. Het is een soort feestdag na Thanksgiving om uitverkoop te houden en Amerikanen maken hier altijd gretig gebruik van om o.a. kerstcadeaus in te slaan. Hier in Nederland gebeurt dat ook. Klanten wachten bewust tot Black Friday want hé, misschien komt er wel korting. Ik geef je groot gelijk. Doe het zelf namelijk ook. 

Maar... hoe kan ik nou niét te duur zijn en toch mee willen doen aan een actie dag? Want ja, ik lever gewoon veel winst in. Maar Black Friday is een gigantische marketingstunt geworden. Ik geef korting, maar krijg er echt een ENORME omzetpiek voor terug. Wil ik dezelfde omzetpiek halen zónder Black Friday, dan zal ik echt flink moeten investeren in advertenties. En die kosten geld. En wil ik net zo'n hoge omzetpiek halen uit advertenties als uit een Black Friday, dan moet ik daar zoveel geld instoppen dat het goedkoper is om korting te geven met Black Friday, met onderaan de streep hetzelfde resultaat. Ik zie de korting die ik geef gewoon als een soort marketingkostenpost. Met (bijna) gegarandeerd succes. En dat is met andere advertenties nog maar de vraag. Stop je €100,- in een advertentie en krijg je daaruit één bestelling van €20,-... toch jammer, want iedereen snapt dat dat gewoon verlies is.

Dus ja. Ik lever winst in. Ik verdien niet meer hetzelfde op een bestelling als normaal (duh) maar door de gigantische piek die ik door deze actiedag krijg in de webshop, maak ik dit weer een heel eind goed. En geef toe: het is gewoon leuk, en ik zie het als een cadeautje voor jullie om even lekker met korting te kunnen shoppen. En nee, normaal gesproken ben ik niet te duur. Laat dat ook even duidelijk zijn ;)

Doe ik mezelf tekort? Misschien wel. Maar ik denk het niet. Want zoals gezegd: dezelfde omzetpiek behaal ik alleen als ik gigantisch moet investeren, en dat kost eigenlijk alleen maar méér. En die piek, dat is meteen wat het als ondernemer interessant maakt. Want zo'n hoge omzet haal ik maar één keer per jaar, namelijk met Black Friday, en ookal is de winst in percentage lager dan zonder de korting, in absolute zin is deze veel hoger dan wanneer ik niet mee zou doen. De piek is in mijn geval namelijk zo hoog, dat ik méér winst overhoud dan wanneer ik niet meedoe aan Black Friday. Snap je 'm nog? In andere woorden: ik geef bijvoorbeeld 20% korting (let op dit is een voorbeeld). Dan moet mijn omzet minimaal 20% hoger zijn dan een normale vrijdag, wil ik de kosten eruit hebben gehaald. Vorig jaar was de omzet echt bizar, en heb ik dit dubbel en dwars en nog een keer dubbel en dwars gehaald. Ik blij, jullie blij, iedereen blij! En nee, niet alleen mijn portemonnee die blij is, maar jongens, hoe leuk is het om ZOVEEL bestellingen te krijgen op één dag! Zoveel mensen die een bestelling plaatsen bij MIJ. Blijft enorm bijzonder. En leuk! Mijn werk vind ik nu eenmaal het allerleukste wat er is, dus hoe meer hoe beter! 

Dit betekent overigens niet dat ik dan ook automatisch vind dat iedereen mee moet doen aan zo'n dag. Ik snap ook heel goed de redenen om het niet te doen. Uit principe of omdat er op jouw product heel weinig marge en veel manuren zitten. It's all good. Maar ik doe lekker wel mee, en ik vind het nog leuk ook!  

Wil je nou als eerste op de hoogte zijn van de actie?

Vrijdagochtend verschijnt de actie op Facebook en Instagram... maar donderdagavond krijg je al een email als je bent ingeschreven op de nieuwsbrief! Dat betekent dat je via de nieuwsbrief dus als eerste kunt shoppen! 

Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief

Enne. Hopelijk tot snel in de shop! 

© 2017 - 2021 Casa Lien | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel